Hacker dupeert tientallen klanten postorderbedrijf

Een 25-jarige man uit Den Bosch heeft vermoedelijk tientallen klanten van een postorderbedrijf gedupeerd door op hun naam goederen te bestellen. De verdachte wist de accounts te hacken die de slachtoffers bij het bedrijf hadden. Het cybercrimeteam van de Eenheid Noord-Holland hield de man aan. Het team heeft een tweede verdachte in het vizier.

In het najaar van 2017 meldden zich de eerste gedupeerden bij de politie. De slachtoffers kregen rekeningen van een postorderbedrijf voor goederen die zij nooit hadden besteld. Het ging onder meer om mobiele telefoons, televisies en andere dure elektronische apparaten. De politie heeft ruim 40 slachtoffers in beeld, die gemiddeld voor 1.000 zijn benadeeld. De verwachting is dat het aantal gedupeerden nog verder zal oplopen.

Bezorgpunten

De politie begon een onderzoek en ontdekte al snel dat een hacker zich toegang had verschaft tot accounts van de slachtoffers bij het postorderbedrijf. De hacker liet de goederen vervolgens afleveren bij bezorgpunten door het hele land. Daar haalden een handlanger de pakketjes op. De goederen werden daarna zo snel mogelijk doorverkocht aan tweedehands winkels.

Computervredebreuk

Het cybercrimeteam van de Eenheid Noord-Holland wist de identiteit van de vermoedelijke hacker te achterhalen. Deze 25-jarige man werd dinsdag 3 juli aangehouden. Hij wordt verdacht van oplichting en computervredebreuk. De politie doorzocht locaties in Den Bosch en Rotterdam. Hier namen politiemensen computers en tientallen simkaartjes in beslag. 

Hetzelfde wachtwoord

De politie zet het onderzoek naar de oplichters voort. Daaruit moet blijken hoe de accounts werden gehackt. De politie sluit meer aanhoudingen niet uit.
De politie krijgt vaker te maken met oplichting via accounts van webwinkels en postorderbedrijven. Fred Ootes, teamleider van het cybercrimeteam Noord-Holland: “We zien nog steeds dat mensen voor al hun email- en webwinkelaccounts hetzelfde wachtwoord gebruiken. Onbedoeld speel je criminelen hiermee in de kaart. We adviseren om in plaats van een wachtwoord, altijd een wachtzin te gebruiken en die regelmatig te wijzigen. Hiermee maak je het criminelen moeilijker.”

Gloednieuwe spullen

Ootes wijst ook op de verantwoordelijkheid die de handelaren en legale bedrijven in tweedehands goederen hebben. “Ze kregen gloednieuwe spullen aangeboden, maar betaalden hooguit de helft van de waarde. Ze maken zich daarmee schuldig aan heling. We gaan daar werk van maken.” Ook het controleren van identiteitsbewijzen bij afhaalpunten kan beter, zegt Ootes: “In dit onderzoek zagen we dat slechte kopieën van valse ID’s werden getoond. Toch kregen mensen de spullen mee.” 

Digitaal specialisten

Volgens Theo van der Plas, programmadirecteur digitalisering en cybercrime, slaagt de politie er steeds beter in cybercriminelen de voet dwars te zitten. Naast het Team High Tech Crime, dat de meest complexe en georganiseerde cybercrimeonderzoeken doet, beschikt tegenwoordig iedere regionale politie-eenheid over een team dat zich bezig houdt met vormen van cybercrime, zoals hacking, phishing en DDOS-aanvallen.  De politie heeft bovendien 800 digitaal specialisten in dienst, die met hun expertise ook een bijdrage leveren aan andere politieonderzoeken, bijvoorbeeld bij het veiligstellen van digitale sporen.

Bron: Politie 

 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF