Artikel: Online vergaren van informatie voor opsporingsonderzoek

Op internet is over veel mensen informatie beschikbaar die voor iedereen toegankelijk is, dus ook voor de politie. Denk bijvoorbeeld aan persoonsgegevens op het openbare gedeelte van een LinkedIn-profiel of een openbaar Facebookaccount. Ook kan de structuur van social media (welke personen hebben een connectie met elkaar, wie reageert op een gepost bericht) inzicht geven in netwerken rond personen of groepen. De politie maakt dankbaar gebruik van die informatie in opsporingsonderzoek. Om het recht op eerbiediging van het privéleven (art. 8 EVRM) te waarborgen, moet zij zich daarbij wel aan bepaalde regels houden.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Artikel: De rechtmatigheid van datamining door de politie

In deze bijdrage staat de rechtsgrondslag van datamining door de politie centraal, voor zover die wordt ingezet als vorm van surveillance of monitoring teneinde de informatiepositie van de politie te versterken. Betoogd wordt dat het ongericht vergaren van informatie uit openbare internetbronnen als vorm van ‘repressieve controle’ moet worden gezien, die gebaseerd kan worden op art. 3 Politiewet 2012 en/of art. 141 Sv.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Wet computercriminaliteit III aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel aangenomen dat de opsporing en vervolging van computercriminaliteit versterkt. De wet kan nu op korte termijn (voor het zomerreces?) gepubliceerd worden in het Staatsblad en van kracht worden.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

De rol van grenzen bij opsporing: grenzeloze inzet van opsporingsbevoegdheden?

Strafzaken hebben steeds vaker een grensoverschrijdende dimensie, in het bijzonder wanneer zij betrekking hebben op terroristische misdrijven of cybercrime. De inzet van digitale opsporingsbevoegdheden vanuit het eigen grondgebied zou de opsporing in dergelijke zaken efficiënter kunnen maken.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Digitaal bewijs in niet-cybercrime zaken

Ook in niet-cybercrime zaken kan digitaal bewijs een cruciale rol spelen. Neem bijvoorbeeld deze zaak van de rechtbank Limburg op 28 maart 2018. In deze zaak is de verdachte veroordeeld tot 18 jaar gevangenisstraf voor moord op zijn vrouw. De rechtbank verhaald dat “terwijl zij nietsvermoedend in haar keuken een sigaret draaide, de verdachte haar van achteren heeft vastgegrepen en door een verwurging/nekklem om het leven heeft gebracht”. In deze zaak heeft digitaal bewijs op de telefoon van de verdachte een prominente rol gespeeld bij het bewijzen van de vereiste voorbedachte rade bij moord. Ook speelde DNA-bewijs een belangrijke rol bij de veroordeling.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Europese Commissie bevordert de toegang tot elektronisch bewijsmateriaal

De Europese Commissie stelt nieuwe regels voor waardoor politie en justitie gemakkelijker en sneller kunnen beschikken over elektronisch bewijsmateriaal, zoals e-mails of in de cloud opgeslagen documenten, dat zij nodig hebben voor het onderzoek naar en de vervolging en de berechting van criminelen en terroristen.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Beperkte bewaarplicht telecommunicatiegegevens voor opsporing

Een uitspraak van het Europese Hof van Justitie vormt voor minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid aanleiding tot beperking van de bewaarplicht voor telecommunicatiegegevens. Een afgewogen bewaarplicht voor zogenoemde gebruikersgegevens van een telefoonnummer of IP-adres is volgens de minister van essentieel belang voor de opsporing en vervolging van ernstige strafbare feiten. In een groeiend aantal zaken, zoals kinderporno, cybercrime en online wapenhandel, is het vaak cruciaal dat politie en Openbaar Ministerie (OM) achteraf kunnen vaststellen welke persoon op een bepaald tijdstip gebruik heeft gemaakt van een telefoonnummer of IP-adres dat is aangetroffen in een strafrechtelijk onderzoek.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

De accountovername als opsporingsmethode

Mag het account van een persoon worden overgenomen in een opsporingsonderzoek naar andere verdachten? Deze vraag staat centraal in de annotatie van Jan-Jaap Oerlemans bij een uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland van 22 juli 2017, ECLI:NL:RBNNE:2017:2882.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

A warrant requirement for seizing smartphones

Is a warrant required for the seizure and analysis of data stored on smartphones? In 2015, the author wrote wrote a blog in which he argued that a warrant is indeed desirable when seizing a smartphone. Two years later, there is still no legislation in place in Dutch and Belgium law requiring a warrant.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Bijzondere bescherming voor smartphones

In de laatste twee jaar waren er in Nederland en België veel ontwikkelingen op het gebied van inbeslagname van gegevensdragers. Het staat buiten kijf dat de inbeslagname en het uitlezen van een ‘gegevensdrager’, zoals een smartphone, een inmenging vormt in de fundamentele rechten en vrijheden, zoals het recht op privacy en het eigendomsrecht.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF